Reach this page with http://WritingHints.ProfScholz.de or http://ArbeitenHinweise.ProfScholz.de
Please note! --- Explained so often, but delivered incorrectly again and again :-( |
|
Das Leben an einer Hochschule ist durch einen freien Austausch an Informationen geprägt. Professoren haben dabei die Aufgabe, soviel von ihrem Wissen an die Studierenden zu geben, wie diese verkraften können. In Forschungsprojekten wird versucht, das Wissen zu erweitern und der interessierten Fachöffentlichkeit zur Verfügung zu stellen. Dies geschieht durch Veröffentlichungen auf Konferenzen und in Fachzeitschriften. Oft werden diese Ergebnisse auch von den Arbeitsgruppen der Hochschule in das Internet gestellt. So wird eine größtmögliche Verbreitung der neuen Erkenntnisse sichergestellt. Wissenschaftliche Mitarbeiter sind an der Vermehrung des Wissens ebenfalls beteiligt. Sie helfen einander, unterstützen den Prof und leiten Studierende an. Als Abschluss stellen sie ihre gewonnenen Erkenntnisse in ihrer Dissertation zusammen. Studierende werden an der Erweiterung des Wissens beteiligt durch Mitarbeit in Projekten, der Tätigkeit als studentische Hilfskraft oder durch Abschlussarbeiten. Die Abschlussarbeiten werden oft zusammen mit der Industrie durchgeführt. Die Industrie partizipiert so während der Lösung einer konkreten Aufgabe am Wissen der Hochschule und erhält Kontakt zu einem Studierenden – eine hoch motivierte und preiswerte Arbeitskraft. Der Industriepartner bietet dafür praktische, sehr relevante Erfahrung, Zugang zu Daten und oft auch eine Berufsperspektive für den Kandidaten.
Eine Firmenkultur unterscheidet sich aber oft von dem oben beschriebenen Leben an einer Hochschule. Die Firma möchte ihren Wettbewerbsvorsprung gegenüber Konkurrenten sichern und aus diesem Grund gern so viel vom Know-how schützen wie möglich. Dies ist verständlich.
Ein Kompromiss, der auf einer Abwägung der Interessen beruht, muss im Einzelfall gefunden werden. Dazu ein Vorschlag:
You are probably in a situation, where you already know what to do for your project or thesis based on the page, where I offer the tasks: http://ArbeitenAngeboten.ProfScholz.de. In addition, I explained more details in a conversation with you. Now, please make a written proposal of your task in the format as required by the task sheet (above). Please look at the http://library.ProfScholz.de with many task sheets and follow their style:
We should structure the abstract as explained below, but can decide to omit the small headings (but keep the structured content).
Structured Abstract (from a journal I worked for)
The small headings in the abstract are called: Purpose, Approach or Methodology, Findings, Research Limitations, Practical Implications, Social Implications, Value or Originality
Wenn Sie auf Deutsch schreiben, dann lauten die kleinen Überschriften im Kurzreferat so: Zweck, Methodik, Ergebnisse, Grenzen der Anwendbarkeit, Bedeutung in der Praxis, Soziale Bedeutung, Wert oder Originalität.
We use keywords in the metadata of the report, in the title, abstract, and in the body of the text.
More general keywords should be from a keyword "vocabulary".
Keywords important for your specialized topic may not be included in the "vocabulary" and are extended by "free keywords".
The German and English keywords from standard "vocabularies" are:
Search Engine Optimization (SEO) (from a journal I worked for)
Scientific reports should follow the IMRaD Structure.
IMRaD stands for Introduction, Methods, Results, and Discussion.
After the "Introduction" a section called "Literature Review" or "State of the Art" (or any title more specific) may follow
with a detailed review of what has been done in the field and why it is necessary to add new research.
In a paper this is usually part of the "Introduction", but for a thesis it is more common to use a separate section following the introduction.
The "Discussion" section may consist of more than one heading.
The author may select from: "Discussion", "Summary", "Conclusions", "Recommendations"
or also use a combination like: "Summary and Conclusions" or "Conclusions and Recommendations".
The "Recommendations" section gives hints to further beneficial research.
For more information, please continue below and see also the subheading "Preparation of the First Pages of Your Report".
Es gibt eine Handreichung vom Prüfungsausschuss unseres Departments zu "Thema und Zweitprüfer":
2020-10-18_HinweiseVomPA_Abschluss-und-ProjektArbeiten.pdf
Hier finden Sie ein passendes Anmeldeformular für eine Abschlussarbeit:
2020-10-18_Anmeldeformular_blanko.pdf
In diesen Schritten geht es weiter:
Daher nutzen Sie bitte die Vorlage, die ich hier bereit stelle:
TitlePage_BA-MA_HAW_Template.docx
Seite 1 hat das neue Logo. Seite 2 entspricht den Vorgaben der HAW Hamburg. Sie haben mehrere Personen, die an Ihrer Arbeit beteiligt sind. Bei industriellen Arbeiten haben Sie: Erstprüfer, Zweitprüfer, Industrieller Betreuer. Oder auch nur zwei Personen: Erstprüfer, Zweitprüfer / Industrieller Betreuer. Bei Arbeiten, die an der HAW Hamburg stattfinden haben Sie: Erstprüfer, Zweitprüfer. Als Seite 3 aufgenommen, was bei Projektarbeiten die "Seite 2" ist (siehe unten). Diese Seite enthält die blibliografischen "Metadaten". Die nächsten beiden Seiten 4 und 5 für das englische "Abstract" und das deutsche "Kurzreferat" gestalten Sie bitte wie im Beispiel oben gezeigt. Wenn Sie auf Deutsch schreiben, dann enthält Seite 4 das Kurzreferat und Seite 5 das Abstract. Wenn Sie auf Englisch schreiben, dann enthält Seite 4 das Abstract und Seite 5 das Kurzreferat. Also, die Sprache in der der Bericht geschrieben ist, bestimmt, was als erstes aufgenommen wird, der deutsche oder der englische Text zu Kurzreferat/Abstract.
Bitte denken Sie daran, dass die HAW Hamburg von Ihnen eine "Erklärung zur selbstständigen Bearbeitung einer Abschlussarbeit" verlangt. Diese Selbstständigkeitserklärung (PDF) ist nach Fertigstellung der Abschlussarbeit durch den Studierenden auszufüllen und jeweils mit Originalunterschrift als letztes Blatt (also gegebenenfalls hinter alle Anhänge) in das Prüfungsexemplar der Abschlussarbeit einzubinden. Das PDF, das ich entgegennehme, soll dieses Blatt nicht enthalten.
Weiter müssen Sie die Veröffentlichungshinweise (PDF) ausfüllen und damit die Veröffentlichung erlauben (so hatten Sie es bereits am Anfang Ihrer Arbeit bestätigt). Geben Sie den Zettel beim FSB ab, wie dort gefordert. Bringen Sie bitte auch zwei ausgefülltes Exemplare zu Ihrem Kolloquium mit.
You also need to hand in all the data you have generated and researched about your work.
You have committed to this with your signature with me! This is how we prodeed in detail:
The best results are obtained when the PDF/A is created directly from the Office software. In this way, the PDF/A is generated with the lowest number of errors (compared to the PDF/A standard). In Word, for example, "Save As" is selected. Then click on "Options" in the dialog box that opens and select "PDF/A" under "PDF options". This will be done with Screen Shots for Microsoft and other products explained on the Carleton University website.
How the PDF/A is generated directly from Word with "Save as ..." is also on my page about the repository.
The repository page also tells you how you can check your PDF/A to ensure compliance with the PDF/A standard.
If it is not possible to generate PDF/A directly, then you can Create PDF/A from PDF. However, this can lead to problems and should only be understood as a last resort. If necessary, use e.g. PDFEN => PDF/A, which is able to create PDF/A-2A.
If neither the PDF/A nor the PDF can be created directly from the word processor (with "Save as ..."), then there is always the possibility a) using a PDF printer driver to print the text to a file in Portable Document Format (PDF) or b) to convert the file of the word processing program into a file in PDF. Adobe's paid PDF writer can do that. Free options are e.g. CutePDF (printer driver) or PDF converter.
If you only get PDF in this way, then the conversion to PDF/A is still required. How this works has already been mentioned above.
If you still have to assemble the PDF from different files (e.g. include the task), this can be done free of charge with:
PDFEN => Merge
PDFtk free
I-Love-PDF
On this page I collected more free PDF tools.
The last steps that I (Prof. Scholz) often take for the students:
BELEI, A.; GARNATZ, P.; MARCKWARDT, K.; REICHWALDT, H.; TECKLENBURG, G.:
Planung und Präsentation von Arbeiten : Seminarbegleitende Unterlage.
Hamburg : Fachhochschule Hamburg, Fachbereich Fahrzeugtechnik, 1995
SkriptPPA.pdf
Größe: 374K
In der Vorlesung "Planung und Präsentation von Arbeiten" ist die normgerechte Gestaltung
von Abschlussarbeiten bzw. von Projektarbeiten
(Wahlpflichtentwürfen) nur einer von vielen Punkten im Unterricht.
Aus diesem Grund habe ich weitere Hinweise in einem Buch veröffentlicht:
SCHOLZ, Dieter: Diplomarbeiten normgerecht verfassen : Schreibtipps zur Gestaltung von Studien-, Diplom- und Doktorarbeiten. Würzburg : Vogel, 2006. - ISBN 3-8343-3034-5; Preis: 3,00 EUR beim Autor |
Es gibt eine eigene
Homepage zum Buch "Diplomarbeiten normgerecht verfassen".
Dort gibt es auch die Musterdateien (Templates) mit der Sie Ihre Arbeit schreiben können. Dies ist
die empfohlene Musterdatei
für Word.
Die Kurzfassung (Abstract) zum Buch:
Zur Bedeutung der DIN-Normen (Auszug aus der Zusammenfassung des Buches)
Beim Schreiben von Abschlussarbeiten sollten insbesondere folgende DIN-Normen beachtet werden:
1. | DIN 5008 | Schreib- und Gestaltungsregeln für die Textverarbeitung |
2. | DIN 1422 Teil 4 | Gestaltung von Forschungsberichten |
3. | DIN 1426 | Inhaltsangaben von Dokumenten |
4. | DIN 1505 Teil 2 | Titelangaben von Dokumenten : Zitierregeln (ersetzt durch ISO 690) |
5. | DIN 1505 Teil 3 | Titelangaben von Dokumenten : Literaturverzeichnis (ersetzt durch ISO 690) |
6. | DIN 1338 | Formelschreibweise und Formelsatz, |
7. | DIN 461 | Graphische Darstellung in Koordinatensystemen (Diagrammerstellung) |
Ich empfehle, die Normen, die mit 1, 2, 6 und 7 beziffert wurden bereits vor dem Beginn der Schreibtätigkeit zu lesen. Die übrigen Normen (beziffert mit 3, 4 und 5) sind für den Studenten als "Nachschlagewerk" geeignet.
DIN-Normen gibt es ...
Über den
Beuth Verlag
können DIN-Normen auch online als PDF-Dokument bezogen werden!
Es sind damit aber leider beträchtliche Kosten verbunden :-( .
Die Preise sind noch höher als für die Papierversion der Normen.
Get this template in case you write a Project or a thesis as a guest student:
TitleAndDocumentationPage.docx
Size:
822K
The template is for a project, but the documentation page would be the same also for a thesis.
Put the generated URN and a dummy for the DOIs into the documentation page!
Wenn Sie als Student der HAW Hamburg eine Projektarbeit bei mir schreiben, dann nutzen Sie bitte ebenfalls die oben zum Download angebotene Datei. Falls Sie Ihre Arbeit auf Deutsch schreiben, dann bleibt die Seite 2 (Dokumentation/Metadaten) auf Englisch. Bitte übersetzen Sie aber auf dem Deckblatt und ab Seite 3 so:
Der Standardaufbau einer JEDEN Arbeit (im Detail so bei mir) ist hier auf Deutsch und Englisch angegeben.
Inhalt Verzeichnis der Bilder Verzeichnis der Tabellen Liste der Symbole Liste der Abkürzungen Verzeichnis der Begriffe und Definitionen 1 Einleitung 1.1 Motivation 1.2 Begriffsdefinitionen (der Begriffe nur aus dem Titel) 1.3 Ziel der Arbeit 1.4 Literaturübersicht (nur Quellen von ganz zentraler Bedeutung) 1.5 Aufbau der Arbeit 2 Grundlagen oder 2 Stand der Technik oder 2 Literaturrecherche oder ... An dieser Stelle folgen die individuellen Abschnitte der Arbeit. Beachten Sie dabei auch den generellen Aufbau wissenschaftlicher Arbeiten gemäß: IMRaD, was folgende Dinge beschreiben musss: "Methode" (Versuch, Konstruktion, Berechnung, Simulation, ...), ("Anwendung der Methode"), "Ergebnisse", "Diskussion". Weiter geht es mit der dann folgenden Abschnittsnummer, z.B. 6: 6 Zusammenfassung und Ausblick oder nur: 6 Zusammenfassung (wenn dort ein kurzer Ausblick enthalten ist) Literaturverzeichnis Anhang A - Titel Anhang B - Titel |
Table of Contents List of Figures List of Tables List of Symbols List of Abbreviations Definitions 1 Introduction 1.1 Motivation 1.2 Title Terminology (only definitions of important words from the title) 1.3 Objectives or Aims and Scope or Research Question 1.4 Literature Review or Previous Research (only sources central to the research) 1.5 Structure of the Work or simply Structure 2 Fundamentals or 2 State of the Art or 2 Literature Review or ... At this point the individual sections of the work follow. Keep in mind the general structure of a scientific report (in engineering): IMRaD, which should cover "Method" (Experiment, Construction/Design, Calculation, Simulation, ...), ("Application of the Method"), "Results", "Discussion". Proceed with the section number in sequence, e.g. 6: 6 Summary and Conclusions 7 Recommendations or alternatively: 6 Summary 7 Conclusions and Recommendations List of References Appendix A - Title Appendix B - Title |
We see page number on a page. In addition the PDF will show a page number. Both numbers should agree. E.g. if you go to page 46 in your PDF, it should show also page number 46 on top of this page.
Let's consider the pages at the start of your thesis or report. Your Word file may not start with the title page. Often title pages and the task sheet are added later as separate PDF files to form the report. You need to set the first page of your Word file such that the correct page numbers come out in the end:
Two Title Pages, Metadata Page, Abstract, Kurzreferat (or in opposite sequence), Task Sheet (one or two pages). It follows that the "Table of Contents" starts on page 7 or 8 (depending on the length of the task sheet)!
One Title Pages, Metadata Page, Abstract, Task Sheet (one or two pages). It follows that the "Table of Contents" starts on page 5 or 6 (depending on the length of the task sheet)!
Cambridge Dictionary
Merriam-Webster Dictionary
Encyclopaedia Britannica
Crocker, 2005: Dictionary of Aviation
EUROCONTROL ATM Lexicon
AGARD: Multilingual Aeronautical Dictionary (MAD)
Go to "Part I" (English Definitions) or take the direct Link (PDF, 66 MB)
This problem is circumnavigated by setting up an invisible table first with one row and two columns.
We write text with a width of 16 cm. Accordingly, the second column starts at 14.5 cm.
This leaves enough space even for a longer equation number.
The height of the content is centered in the table row. This can be set in "Table Tools, Layout" in Word.
The equation is centered horizontally in the first column. Make use of the Style "Dipl-Formel-neu".
The equation number is entered into the right-hand column. It is right-aligned. Make use of the Style "Dipl-Formel-Nr.".
When the cursor is in the equation, a little downward pointing arrow becomes visible on the right side of the equation. Clicking in the arrow opens a menu. If the menu shows "Change to Inline", the equation is formatted correctly in "Display Mode". Otherwise "Change to Display" has to be selected.
The new Microsoft equation editor allows only one font for the equations: Cambria Math. This differs from the font used for our reports, which is Times New Roman, 12 point. We have to live with this. Cambria Math, 12 point should be selected for the equation. All text entered (Latin or Greek) is interpreted as "variable" and set by default in "italics". Numbers are set by default to "regular". This is ok, but note, units (kg, m, s, ...) have to be set to "regular". Functions (sin, log, ln, ...) and special numbers (e, π, ...) have also to be set to "regular". My book (Chapter 7.6, page 74) explains more details. Normally, we will not use "bold" font in equations.
There are two options how to set equations in "Display Mode" into the text:
Setup_of_Equations_in_Word.pdf,
Size: 342K,
Last Modified: 12 September 2021.
Free:
https://mendeley.com
Just use perma.cc, because you need to archive most of your references anyway:
https://perma.cc
More to come ...
AIRBUS, 2002. Getting to Grips with Aircraft Performance. Blagnac, France. Available from: https://www.skybrary.aero/bookshelf/books/2263.pdf, Archived at: https://perma.cc/2KRG-2W9K.
Formerly, students delivered every reference via CD-ROM or Download Link.
It is now easier, if all online references (web pages, PDFs ...) are archived.
In this way no references need to be delivered to me anymore.
When no link to a free version of the document is found,
the document must be uploaded to an online storage (i.e. dropbox.com). After all such documents are in that storage (e.g. in a ZIP-file),
the link to the storage with all these documents has to be e-mailed to Prof. Scholz.
Using Perma.cc.
A relatively new and probably the best possibility to archive a web page, PDF,
or even ZIP-file is with Perma.cc.
You need to ask me (Prof. Scholz) to open an account for you. Perma.cc produces short URLs automatically.
You can organize your archived links in your account to keep track of them. Everything is clearly arranged and easy to handle.
You need to check if your archived file looks ok. Otherwise, you need to delete the file immediately, because after 24 hours the file gets permanent.
Under "Record Details" you should write in the line "Title" a little more: Author, year, title. Copy the start of the abstract in the line "Description".
Add "Notes" as it is beneficial. Record Details can be changed also later.
In your List of References you can write e.g.:
Archived at: https://perma.cc/3E9S-HGFC.
Read all of the information at Perma.cc! It explains it all.
If you archived something that is not used, delete such junk immediately (within 24 h), otherwise it stays permanently in the archive!.
Archive as you go along in your literature review. In this way, you can use perma.cc as a substitute for a Reference Management Software.
In very rare cases, Perma.cc may not be able to archive a certain resource properly. In this case you can delete the archived version and replace it
by your own file of the resource (e.g. a PDF). More for historical reasons, I explain what other options would exist to archive if Perma.cc does not work.
Using the Internet Archive and bit.ly
In order to keep track of your action, you should also open an account with the "WayBack Machine" and also with "Bitly". In this way, you keep track of your action, and chances to get confused with many archive objects and links are reduced. With an account in the "WayBack Machine" you can also archive web pages and all the links they point to in one go. Otherwise, you only archive the page in question, and all links from that page are dead (as with Perma.cc).
Example:
In text: (Hartmann 2018)
In List of References:
HARTMANN, Johannes; PFEIFFER, Till, 2018. NASA/DLR Design Challenge 2018 - Entwirf das Flugzeug der Zukunft. Available from:
https://dlr.de/DesignChallenge, Archived at:
http://bit.ly/2GLmTBs.
You see from this example, how important it is to archive references. This example reference (link) was gone within only a few months. Due to archiving, it is still available directly from this example List of References.
You need to use the Internet Archive (instead of perma.cc), if you need to archive a page with subpages. In this case you go to the "WayBack Machine" with "Save Page Now". You enter the link and you select "Save outlinks". This will save also all the pages linked to on your page (but not anymore the links on these pages). You will get a long link that you shorten with http://bit.ly. You need to check, if the Internet Archive really got all subpages you need. If this is not the case, you need to archive them separately. You need to do this immediately, so that these pages get associated with your archive of the main page. See examples of archived sets of pages (even with Excel-files for download): https://bit.ly/34xCPEP, https://bit.ly/3wL8M8S, and https://bit.ly/3c8H7Xo. Videos will not be archived.
Using Archive.today.
In case the Internet Archive has problems you can use https://archive.today.
It does not (need to) consider
robots.txt.
Note, Archive.today does not archive PDFs adequately well.
A nice feature: With Archive.today you are provided directly with short links for use in your List of References.
Bookmarks cannot be managed in Archive.today, because it does not offer an account to users. Use any other bookmark service instead (e.g.
Google Bookmarks) to keep track of your archiving activity.
Archive.today started in 2012. It neither reveals an identity nor details of its finances. This makes the site less trustworthy.
Other free archiving services on offer are presently
https://webrecorder.io that allows you also to save to your own disk (like Perma.cc)
and the cute little
https://archive.st,
which makes absolutely no claim about how long the service will run.
A university initiative similar to Perma.cc is
https://phaidra.org, but available only for participating universities.
Another archiving service was WebCite.
Unfortunately, it is not accepting archiving requests any more.
The archival state/snapshots of websites that have been archived with WebCite in the past can still be accessed and cited.
WebCite only rendered a simplified appearance of the webpage. Using
Comb,
you could archive the information behind the links on your page in one go. WebCite was launched already in 1997, but seems to lack funding today.
Some pages on its site look a little outdated.
Also this service has stopped: With
time travel
it was possible to find past versions of web pages, checking many archives at the same time.
An old webpage was reconstructed from the information of several archiving services.
Conclusion: When it comes to web archiving for sources in a List of References, the archive must be online (not on a hard drive)
to allow all readers to access the archive. We observe several archiving services to falter and cease existance.
Perma.cc was started in 2013, offers superb service, and is here first choice.
The Internet Archive with the Wayback Machine is the oldest and by far the largest
such archiving service. It even enables to crawl a given webpage to archive also all linked pages.
Unfortunately, the long links make it necessary to apply an external URL shortener and handling gets a little more complicated.
The page " ISO 690" provides you with the basics, when it comes to quoting with this international standard ISO 690. ISO 690 gives some freedome of interpretation. We use this freedome to write references quite similar to the old DIN 1505.
Most references are taken today from the Internet. When specifying the link to the resource, a couple of things need to be observed:
MEGSON, David, ORTIZ, Xavier, JOBST, Karl J., et al., 2016. A Comparison of Fresh and Used Aircraft Oil for the Identification of Toxic Substances Linked to Aerotoxic Syndrome. In: Chemosphere, vol. 158, pp. 116-123. Available from: https://doi.org/10.1016/j.chemosphere.2016.05.062.
CANNON, Frank, 2016. Aircraft Cabin Air Contamination and Aerotoxic Syndrome – a Review of the Evidence. In: Nanotechnology Perceptions, Collegium Basilea, vol. 12, no. 2, pp. 73-99. Available from: https://skybrary.aero/bookshelf/books/3594.pdf, Archived at: https://perma.cc/58DT-R2T6.
LIYASOVA, Mariya, LI, Bin, SCHOPFER, Lawrence M., et al., 2011. Exposure to Tri-O-Cresyl Phosphate Detected in Jet Airplane Passengers. In: Toxicology and Applied Pharmacology, vol. 256, no. 3, pp. 337-347. Available from: https://doi.org/10.1016/j.taap.2011.06.016, Open Access at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3205265.
BRANDANI, Stefano, 2012. Carbon Dioxide Capture from Air: A Simple Analysis. In: Energy & Environment, vol. 23, no. 2-3, pp. 319-328. Available from: https://doi.org/10.1260/0958-305X.23.2-3.319 (Closed Access)
Please write at the bottom of your List of References this single line:
All online resources have been accessed on yyyy-mm-dd or later.
Note: yyyy-mm-dd is the date (e.g. 2021-12-24) shortly before you finish your report, at which you checked the availability of all your sources (links) once again.
In the List of References in you report or thesis the formatting should be done with a new style now included into the
template
like this:
Dipl-Literatur:
Indent: Left: 0 cm, Hanging: 0,5 cm, Tab stops: 3,5 cm Based on: Dipl-Standard
You will type like this:
DUDEN, 2020a. Passagierflugzeug. Berlin, Germany.<return>
<tab>Available from:<tab>https://www.duden.de/rechtschreibung/Passagierflugzeug,<return>
<tab>Archived at:<tab>https://perma.cc/9RVZ-PLTW.<return>
<return>
DUDEN, 2020b. Analyse. Berlin, Germany.<return>
<tab>Available from:<tab>https://www.duden.de/rechtschreibung/Analyse,<return>
<tab>Archived at:<tab>https://perma.cc/TTD9-M8P3.<return>
After adding the links, the text looks like this:
Links must be formatted in Word as hyperlinks!
Only this will also generate proper hyperlinks in the PDF.
Create real Hyperlinks in Word like this:
a) Highlight the link
b) Copy the link
c) Right mouse button "Hyperlink ..." (German Word: "Link ...")
d) Paste link into window
e) Check: Hover over the hyperlink with the mouse and see if it is given CORRECTLY.
English | German | Possible Remark * |
Available from: | Verfügbar unter: | (Closed Access) |
Open Access at: | Open Access als: | |
Archived at: | Archiviert als: |
Useful links:
Zitieren: Warum und wie?
Becoming an Author (Explains Copyright)
UNSW: Thesis Writing for Engineering and Science Students
UNSW: Thesis Writing
UNSW: Writing Clearly
Template for a Scientific Paper (I prepared this page for a journal. It contains my hints on scientific writing)
Carolyn Brimley Norris, PhD
University of Helsinki Language Services
Mitglied der
European Association of Science Editors (EASE)
bietet an:
BrinleyNorris-2015_AcademicWrititing.pdf
Größe: 1.1M
BrinleyNorris-2014_ConferencePresentation.pdf
Größe: 704K
STEVENS, 2007: Subtleties of Scientific Style [Scientific Writing Guide]
Stevens-Subtleties_of_Scientific_Style.pdf
Größe: 1.0 M
Achten Sie auch bei englischen Texten insbesondere darauf, dass Sie Worte nutzen, mit denen Sätze und Satzteile verbunden werden - Transitional Words and Phrases:
Transition.pdf
Größe: 326K
Auch die "englische Zeichensetzung" - Punctuation sollte beachtet werden:
Punctuation.pdf
Größe: 68K
Writing Lab der Purdue University
Dies hat mir sehr geholfen. Es gibt dort Hilfen speziell für ausländische Studenten,
persönliche Hilfen ("If you'd like to send us a question please feel free to e-mail us at
owl@cc.purdue.edu") und eine
Sammlung von Handouts (ähnlich wie die Handouts oben).
Eine große Hilfe ist, wenn vor der Abgabe der Arbeit
ein Muttersprachler Ihren Text noch korrekturlesen kann.
Grammar and Punctuation: Grammar Book, British Coucel: Grammar/Vocabulary.
Wörterbuch: dict.leo.org, www.dictionary.com.
Thesaurus: www.thesaurus.com.
Final Checklist for Project Report, Bachelor Thesis, and Master Thesis,
Size: 42K,
Last Modified: 11 September 2021.
Produce a graphic file (e.g. JPG) with your signature or your initials.
Use this to sign each entry in the Checklist. Convert to PDF and submit this file together with your project or thesis.
Do not just type your name or initials, because I need your signature! Do not sign blindly. Sign only, if you can really comply. Ask, if in doubt.
Language Editing Checklist - Grammar and Syntax (I prepared this page for a journal).
James Cook University: Language Editing Checklist - Overall (Checking writing style).
Prof. Dr. Scholz
Aircraft Design and Systems Group (AERO)
Studiengang Flugzeugbau
Department Fahrzeugtechnik und Flugzeugbau
Fakultät Technik und Informatik
HAW Hamburg