Writing Hints for Projects and Theses

I am involved in the supervision of many projects and theses written by international students. For this reason this text has now been mostly converted to English (unless topics specifically address German students).

Reach this page with http://WritingHints.ProfScholz.de or http://ArbeitenHinweise.ProfScholz.de

 

Table of Contents

  1. Getting Started
  2. Geheimhaltung (Confidentiality)
  3. Task Sheet Template
  4. Title, Abstract, Keywords/SEO, Structure
  5. Offizielle Vorgaben für Anmeldung und Abgabe der Thesis / Anmeldeformulare & Deckblätter mit Fehlern (nur für Abschlussarbeiten)
    (Bureaucracy for German Students)
  6. Submission of the Thesis: Excel Files, References, Text in PDF/A
  7. Skript, Buch und DIN Normen (About the German Script, Book, and German Standards)
  8. Preparation of the First Pages of Your Report
  9. Help on Title Terminology (Chapter 1.2 of Your Report)
  10. Setup of Equations in Word
  11. Reference Management Software
  12. Archiving for Your List of References
  13. Referencing / Quoting, Copyright, ISO 690
  14. Scientific Writing in English
  15. Final Checks
  16. Präsentation der Abschlussarbeit (Thesis Defense for German Students)

 

Getting Started

item I offer four groups of resources for project and thesis writing:
  1. My Book (in German): Book Homepage. Get the book in library or in library or at Amazon. Please see also below: Skript, Buch und DIN Normen. Find additional resources to the book:
  2. My Memorandum: "Hints for Project and Thesis Writing @ Aircraft Design and Systems Group (AERO)"
    *.pdf AERO_M_ThesisWritingHints_21-05-05.pdf,     Size:  703K,     Last Modified:  31 May 2021,     Persistent Identifier (PI): http://purl.org/AERO/M2021-05-05.
  3. This page http://ArbeitenHinweise.ProfScholz.de or http://WritingHints.ProfScholz.de with many practical (and often new) things, which I have not explained anywhere else.
  4. My Library (http://library.ProfScholz.de) with student reports. Please see how other students wrote their thesis. I try to supervise students such that their output is correct, but - as you can imagine - this is never fully the case. For this reason, do not just look at one thesis, but at several once. You can also look at dissertations like this one (PDF, 10 MB). Please note that in older reports students wrote the List of References according to DIN 1505. Today we follow ISO690.

 

Geheimhaltung (Confidentiality)

item Bevor es richtig los geht muß erst einmal die Frage nach der Geheimhaltung der Arbeit geklärt werden.

Das Leben an einer Hochschule ist durch einen freien Austausch an Informationen geprägt. Professoren haben dabei die Aufgabe, soviel von ihrem Wissen an die Studierenden zu geben wie diese verkraften können. In Forschungsprojekten wird versucht das Wissen zu erweitern und der interessierten Fachöffentlichkeit zur Verfügung zu stellen. Dies geschieht durch Veröffentlichungen auf Konferenzen und in Fachzeitschriften. Oft werden diese Ergebnisse auch von den Arbeitsgruppen der Hochschule in das Internet gestellt. So wird eine größtmögliche Verbreitung der neuen Erkenntnisse sichergestellt. Wissenschaftliche Mitarbeiter sind an der Vermehrung des Wissens ebenfalls beteiligt. Sie helfen sich gegenseitig, unterstützen den Prof und leiten Studierende an. Als Abschluss stellen sie ihre gewonnenen Erkenntnisse in ihrer Dissertation zusammen. Studierende werden an der Erweiterung des Wissens beteiligt durch Mitarbeit in Projekten, der Tätigkeit als studentische Hilfskraft oder durch Abschlussarbeiten. Die Abschlussarbeiten werden oft zusammen mit der Industrie durchgeführt. Die Industrie partizipiert so während der Lösung einer konkreten Aufgabe am Wissen der Hochschule und erhält Kontakt zu einem Studierenden - eine hochmotivierte und preiswerte Arbeitskraft. Der Industriepartner bietet dafür praktische sehr relevante Erfahrung, Zugang zu Daten und oft auch eine Berufsperspektive für den Kandidaten.

Eine Firmenkultur unterscheidet sich aber oft von dem oben beschriebenen Leben an einer Hochschule. Die Firma möchte ihren Wettbewerbsvorsprung gegenüber Konkurrenten sichern und aus diesem Grund gern so viel vom Know-How schützen wie möglich. Dies ist verständlich.

Ein Kompromiss, der auf einer Abwägung der Interessen beruht, muß im Einzelfall gefunden werden. Dazu ein Vorschlag:

  1. Die Abschlussarbeit mit der Industrie sollte ohne Geheimhaltung durchgeführt werden. Wenige schutzwürdige Daten können innerhalb der Abschlussarbeit verarbeitet werden, bleiben aber innerhalb der Firma und werden nicht veröffentlicht. Die Hochschule ist mehr an einer generellen Methode als Ergebnis interessiert als an der Veröffentlichung der firmenspezifischen Daten.
  2. Falls die Hochschule im Einzelfall stark an firmenspezifischen Daten und firmenspezifischen Methoden interessiert sein sollte, so kann eine HAW Hamburg Geheimhaltung (s.u.) vereinbart werden. Die Dauer dieser standardisierten Geheimhaltung ist auf einen Zeitraum von 3 Jahren begrenzt.
  3. Andere Regelungen als die HAW Hamburg Geheimhaltung (s.u.) - insbesondere mit längere Geheimhaltungsfristen - erfordern einen nicht überschaubaren bürokratischen Aufwand, sind nicht im Interesse der Hochschule und sollten daher für eine Abschlussarbeit nicht in Betracht gezogen werden. Hier würden sich dann andere Formen der Zusammenarbeit zwischen Industrie und Hochschule anbieten - z.B. die Auftragsforschung.

 

Task Sheet Template

*.docx Vorlage Aufgabenstellung / Task Sheet Template.

You are probably in a situation, where you already know what to do for your project or thesis based on the page, where I offer the tasks: http://ArbeitenAngeboten.ProfScholz.de. In addition, I explained more details in a conversation with you. Now, please make a written proposal of your task in the format as required by the task sheet (above). Please look at the http://library.ProfScholz.de with many task sheets and follow their style:

  1. Background: Explain, where the idea for the task originated.
  2. Task, first two or three lines: Please be a little more informative here than the short title given for your project or thesis.
  3. Task, bullet point list: Write a bullet entry for each of the subtasks. Each subtask should/will be one main chapter of your report in the end.
  4. Final statement: It is fixed and reads depending on the language: "The report should be written in English based on international standards on report writing" or "Die Ergebnisse sollen in einem Bericht dokumentiert werden. Es sind die DIN-Normen zur Erstellung technisch-wissenschaftlicher Berichte zu beachten".
  5. The department name is: "Department Fahrzeugtechnik und Flugzeugbau" (German) or "Department of Automotive and Aeronautical Engineering" (English).
Logic tells that the task would need to come from me. For this reason, I will modify your proposal as necessary. I will send it back as Word file and as PDF file for you to include into your thesis.

 

Title, Abstract, Keywords/SEO, Report Structure

item If you write your project or thesis in English, you need to Capitalize the Title. This is explained at https://titlecaseconverter.com/. An online converter is provided. You may tick "Show Explanations". You also need to capitalize all the headings for every section of your report and you need to capitalize the titles in your List of References so that they all look alike (no matter how they are originally written).

item We should structure the abstract as explained below, but can decide to omit the small headings (but keep the structured content).
*.pdf Structured Abstract (from a journal I worked for)

The small headings in the abstract are called: Purpose, Approach or Methodology, Findings, Research Limitations, Practical Implications, Social Implications, Value or Originality

Wenn Sie auf Deutsch schreiben, dann lauten die kleinen Überschriften im Kurzreferat so: Zweck, Methodik, Ergebnisse, Grenzen der Anwendbarkeit, Bedeutung in der Praxis, Soziale Bedeutung, Wert oder Originalität.

item We use keywords in the metadata of the report, in the title, abstract, and in the body of the text. More general keywords should be from a keyword "vocabulary". Keywords important for your specialized topic may not be included in the "vocabulary" and are extended by "free keywords". The German and English keywords from standard "vocabularies" are:

item Search Engine Optimization (SEO) (from a journal I worked for)

item Scientific reports should follow the IMRaD Structure. IMRaD stands for Introduction, Methods, Results, and Discussion. After the "Introduction" a section called "Literature Review" or "State of the Art" (or any title more specific) may follow with a detailed review of what has been done in the field and why it is necessary to add new research. In a paper this is usually part of the "Introduction", but for a thesis it is more common to use a separate section following the introduction. The "Discussion" section may consist of more than one heading. The author may select from: "Discussion", "Summary", "Conclusions", "Recommendations" or also use a combination like: "Summary and Conclusions" or "Conclusions and Recommendations". The "Recommendations" section gives hints to further beneficial research.

For more information, please continue below and see also the subheading "Preparation of the First Pages of Your Report".

 

Offizielle Vorgaben für Anmeldung und Abgabe der Thesis / Anmeldeformulare & Deckblätter mit Fehlern (nur für Abschlussarbeiten)
(Bureaucracy for German Students)

item Bitte beachten zur Anmeldung der Arbeit:
a) Das Thema Ihrer Arbeit lege ich fest. Das können wir gern besprechen.
b) Die Wahl eines Zweitprüfers von außerhalb der HAW Hamburg (externer Zweitprüfer) behalte ich mir vor. Auch das können wir gern besprechen.
c) Die Wahl eines Zweitprüfers von innererhalb der HAW Hamburg (interner Zweitprüfer) besprechen wir gemeinsam.

Es gibt eine Handreichung vom Prüfungsausschuss unseres Departments zu "Thema und Zweitprüfer":
*.pdf 2020-10-18_HinweiseVomPA_Abschluss-und-ProjektArbeiten.pdf

Hier finden Sie ein passendes Anmeldeformular für eine Abschlussarbeit:
*.pdf 2020-10-18_Anmeldeformular_blanko.pdf

In diesen Schritten geht es weiter:

  1. Sie füllen das Anmeldeformular (s.o) bitte so weit aus, wie es Sie betrifft, unterschreiben und senden es mir zu.
  2. Ich ergänze, unterschreibe und sende das Anmeldeformular an das FSB und in CC an den Vorsitzenden des Prüfungsausschusses.
  3. Sie melden sich bitte auch in MyHAW an. Die elektronsiche Eingabe Ihrer Daten erleichtert die Arbeit im FSB. In MyHAW finden Sie ein Anmeldeformular ähnlich dem oben gegebenen. Aber: Wir müssen eine Reihenfolge der Unterschriften einhalten. Sie stellen zunächst bei mir einen Antrag. Ich nehme diesen Antrag an. Ich bewerbe mich NICHT bei Ihnen um die Betreuung einer Abschlussarbeit. Das Gegenteil ist der Fall. "Der Aufbau des Formblatts [in MyHAW] gibt diese Reihenfolge nicht intuitiv vor" (Prüfungsausschuss am 2020-10-18) und ist damit unbrauchbar. Ignorieren Sie daher bitte das Formblatt in MyHAW.

item Bitte beachten zur Abgabe der Arbeit die offiziellen Hinweise zu Abschlussarbeiten: Die offiziellen Deckblätter enthalten Fehler. Bitte beachten Sie:
Seite 1: Bitte aktualisieren Sie das Logo der HAW Hamburg (wie im Deckblatt unten). Seite 3: Die offizielle dritte Seite verwenden wir NICHT. Sie enthält Fehler und ist unzweckmäßig.

Daher nutzen Sie bitte die Vorlage, die ich hier bereit stelle:
*.doc TitlePage_BA-MA_HAW_Template.docx

Seite 1 hat das neue Logo. Seite 2 entspricht den Vorgaben der HAW Hamburg. Sie haben mehrere Personen, die an Ihrer Arbeit beteiligt sind. Bei industriellen Arbeiten haben Sie: Erstprüfer, Zweitprüfer, Industrieller Betreuer. Oder auch nur zwei Personen: Erstprüfer, Zweitprüfer / Industrieller Betreuer. Bei Arbeiten, die an der HAW Hamburg stattfinden haben Sie: Erstprüfer, Zweitprüfer. Als Seite 3 aufgenommen, was bei Projektarbeiten die "Seite 2" ist (siehe unten). Diese Seite enthält die blibliografischen "Metadaten". Die nächsten beiden Seiten 4 und 5 für das englische "Abstract" und das deutsche "Kurzreferat" gestalten Sie bitte wie im Beispiel oben gezeigt. Wenn Sie auf Deutsch schreiben, dann enthält Seite 4 das Kurzreferat und Seite 5 das Abstract. Wenn Sie auf Englisch schreiben, dann enthält Seite 4 das Abstract und Seite 5 das Kurzreferat. Also, die Sprache in der der Bericht geschrieben ist, bestimmt, was als erstes aufgenommen wird, der deutsche oder der englische Text zu Kurzreferat/Abstract.

Bitte denken Sie daran, dass die HAW Hamburg von Ihnen eine "Erklärung zur selbstständigen Bearbeitung einer Abschlussarbeit" verlangt. Diese Selbstständigkeitserklärung (PDF) ist nach Fertigstellung der Abschlussarbeit durch den Studierenden auszufüllen und jeweils mit Originalunterschrift als letztes Blatt (also gegebenenfalls hinter alle Anhänge) in das Prüfungsexemplar der Abschlussarbeit einzubinden. Das PDF, das ich entgegennehme, soll dieses Blatt nicht enthalten.

Weiter müssen Sie die Veröffentlichungshinweise (PDF) ausfüllen und damit die Veröffentlichung erlauben (so hatten Sie es bereits am Anfang Ihrer Arbeit bestätigt). Geben Sie den Zettel beim FSB ab, wie dort gefordert. Bringen Sie bitte auch ein ausgefülltes Exemplar zu Ihrem Kolloquium mit.


item Bei Projektarbeiten und bei Arbeiten von Gaststudierenden ist es weniger kompliziert. Bitte orientieren sich dann einfach an dem Deckblatt unten und an den Beispielen in meiner Digitalen Bibliothek. Aus historischen Gründen gestalten wir in diesen Fällen das Deckblatt zur Vereinheitlichung mit einem grauen Feld statt einem grünen Feld.

 

Submission of the Thesis: Excel Files, References, Text in PDF/A

item Your completed work in electronic form should be uploaded to a cloud storage (e.g. https://dropbox.com) and a link should be sent to the supervisor. The work should be submitted in the word processing format (Word) as well as in the Portable Document Format (PDF).

item You also need to hand in all the data you have generated and researched about your work. You have committed to this with your signature with me! This is how we prodeed in detail:

item Logo PDF-A You have to submit your report as an archivable PDF. This is a specific PDF called PDF/A.

The best results are obtained when the PDF/A is created directly from the Office software. In this way, the PDF/A is generated with the lowest number of errors (compared to the PDF/A standard). In Word, for example, "Save As" is selected. Then click on "Options" in the dialog box that opens and select "PDF/A" under "PDF options". This will be done with Screen Shots for Microsoft and other products explained on the Carleton University website.

How the PDF/A is generated directly from Word with "Save as ..." is also on my page about the repository.

The repository page also tells you how you can check your PDF/A to ensure compliance with the PDF/A standard.

If it is not possible to generate PDF/A directly, then you can Create PDF/A from PDF. However, this can lead to problems and should only be understood as a last resort. If necessary, use e.g. PDFEN => PDF/A, which is able to create PDF/A-2A.

If neither the PDF/A nor the PDF can be created directly from the word processor (with "Save as ..."), then there is always the possibility a) using a PDF printer driver to print the text to a file in Portable Document Format (PDF) or b) to convert the file of the word processing program into a file in PDF. Adobe's paid PDF writer can do that. Free options are e.g. CutePDF (printer driver) or PDF converter.

If you only get PDF in this way, then the conversion to PDF/A is still required. How this works has already been mentioned above.

If you still have to assemble the PDF from different files (e.g. include the task), this can be done free of charge with:
PDFEN => Merge
PDFtk free

On this page I collected more free PDF tools.

The last steps that I (Prof. Scholz) often take for the students:

  1. The file in PDF/A receives a PDF table of contents, which usually appears in the PDF reader on the left side of the screen. From there you can jump to any section of the thesis.
  2. The file in PDF/A is linearized to get "Fast Web View".
I have discussed the general strategy for archiving documents here.

 

Skript, Buch und DIN Normen (About the German Script, Book, and German Standards)

item Das Skript zur Vorlesung Planung und Präsentation von Arbeiten (PPA) enthält in Abschnitt 5 die offiziellen Empfehlungen des Departments zur Erstellung von Abschlussarbeiten sowie von Projektarbeiten:

BELEI, A.; GARNATZ, P.; MARCKWARDT, K.; REICHWALDT, H.; TECKLENBURG, G.:
Planung und Präsentation von Arbeiten : Seminarbegleitende Unterlage.
Hamburg : Fachhochschule Hamburg, Fachbereich Fahrzeugtechnik, 1995

*.pdf SkriptPPA.pdf     Größe:  374K

 

item In der Vorlesung "Planung und Präsentation von Arbeiten" ist die normgerechte Gestaltung von Abschlussarbeiten bzw. von Projektarbeiten (Wahlpflichtentwürfen) nur einer von vielen Punkten im Unterricht. Aus diesem Grund habe ich weitere Hinweise in einem Buch veröffentlicht:

SCHOLZ, Dieter: Diplomarbeiten normgerecht verfassen :
Schreibtipps zur Gestaltung von Studien-, Diplom- und Doktorarbeiten
.
Würzburg : Vogel, 2006. - ISBN 3-8343-3034-5; Preis: 3,00 EUR beim Autor

Es gibt eine eigene Homepage zum Buch "Diplomarbeiten normgerecht verfassen". Dort gibt es auch die Musterdateien (Templates) mit der Sie Ihre Arbeit schreiben können. Dies ist die empfohlene Musterdatei pin für Word.

Zur Homepage des Buches Die Kurzfassung (Abstract) zum Buch:

Die vorliegende Schrift versucht, eine möglichst konkrete Hilfe bei der normgerechten und formal korrekten Anfertigung von Diplomarbeiten zu geben. Dabei wird eine Form gewählt, die weitgehend der einer Diplomarbeit entspricht. Unter Berücksichtigung ihres Bezugs zum Thema wurden die wichtigsten DIN-Normen ausgewertet und stark zusammengefasst wiedergegeben. Dort wo keine genormten Vorgaben vorliegen, werden Gestaltungsregeln aus der Literatur abgeleitet. Sinngemäß gelten die Ausführungen auch für Hausaufgaben, Seminar-, Studien- und Doktorarbeiten (Dissertationen). Am Beispiel des Textverarbeitungsprogramms Microsoft Word wird gezeigt, wie die Vorgaben aus der Norm am Rechner umgesetzt werden können. Besprochen werden insbesondere folgende Elemente einer wissenschaftlichen Arbeit: Kurzreferat, Vorwort, Inhaltsverzeichnis, Einleitung, Zusammenfassung, Literaturverzeichnis, Zitat, Einordnungsformel, Abschnitt, Absatz, Aufzählung, Fußnote, Formel, Tabelle, Bild und Anhang. Kurz wird auf den wissenschaftlichen Schreibstil eingegangen. Den Erklärungen einzelner Elemente einer Diplomarbeit werden jeweils Ausführungsbeispiele gegenüber gestellt. Die Einleitung einer Diplomarbeit beispielsweise sollte den Leser motivieren und auf die Aufgabenstellung hinführen. Mit der Einleitung sollte darüber hinaus versucht werden, eine gewisse Spannung in der Arbeit aufzubauen. Das Literaturverzeichnis sollte streng nach DIN 1505 erstellt werden.

 

item Zur Bedeutung der DIN-Normen (Auszug aus der Zusammenfassung des Buches)

Für die Gestaltung wissenschaftlicher Arbeiten gibt es Konventionen: Die DIN-Normen. Diese Konventionen werden von Expertengruppen ausgearbeitet und international abgestimmt. Es macht also keinen Sinn, die Quelle für die Gestaltung wissenschaftlicher Arbeiten irgendwo anders zu suchen.

Beim Schreiben von Abschlussarbeiten sollten insbesondere folgende DIN-Normen beachtet werden:
1.DIN 5008 Schreib- und Gestaltungsregeln für die Textverarbeitung
2.DIN 1422 Teil 4 Gestaltung von Forschungsberichten
3.DIN 1426 Inhaltsangaben von Dokumenten
4.DIN 1505 Teil 2 Titelangaben von Dokumenten : Zitierregeln (ersetzt durch ISO 690)
5.DIN 1505 Teil 3 Titelangaben von Dokumenten : Literaturverzeichnis (ersetzt durch ISO 690)
6.DIN 1338 Formelschreibweise und Formelsatz,
7.DIN 461 Graphische Darstellung in Koordinatensystemen (Diagrammerstellung)

Ich empfehle, die Normen, die mit 1, 2, 6 und 7 beziffert wurden bereits vor dem Beginn der Schreibtätigkeit zu lesen. Die übrigen Normen (beziffert mit 3, 4 und 5) sind für den Studenten als "Nachschlagewerk" geeignet.

 

item DIN-Normen gibt es ...

item Über den Beuth Verlag können DIN-Normen auch online als PDF-Dokument bezogen werden! Es sind damit aber leider beträchtliche Kosten verbunden :-( . Die Preise sind noch höher als für die Papierversion der Normen.

 

Preparation of the First Pages of Your Report

item Offizielle Vorlagen für Titelblätter der Abschlussarbeit wurden einheitlich für das Department F+F gestaltet (siehe WWW). Wenn Sie eine Abschlussarbeit für einen Abschluss an der HAW Hamburg schreiben, müssen Sie sich an diese Vorgaben halten. Wenn Ihre Arbeit nicht der Geheimhaltung unterliegt, dann nehmen Sie bitte das Dokumentationsblatt (s.u.) hinter den Deckblättern und vor dem Kurzreferat/Abstract mit auf.

Get this template in case you write a Project or a thesis as a guest student:
Word TitleAndDocumentationPage.docx    Size:  825K
The template is for a project, but the documentation page would be the same also for a thesis. Put the generated URN and a dummy for the DOIs into the documentation page!

Wenn Sie als Student der HAW Hamburg eine Projektarbeit bei mir schreiben, dann nutzen Sie bitte ebenfalls die oben zum Download angebotene Datei. Falls Sie Ihre Arbeit auf Deutsch schreiben, dann bleibt die Seite 2 (Dokumentation/Metadaten) auf Englisch. Bitte übersetzen Sie aber auf dem Deckblatt und ab Seite 3 so:

 

item Der Standardaufbau einer JEDEN Arbeit (im Detail so bei mir) ist hier auf Deutsch und Englisch angegeben.
Inhalt

Verzeichnis der Bilder
Verzeichnis der Tabellen
Liste der Symbole
Liste der Abkürzungen
Verzeichnis der Begriffe und Definitionen

1 Einleitung
1.1 Motivation
1.2 Begriffsdefinitionen (der Begriffe nur aus dem Titel)
1.3 Ziel der Arbeit
1.4 Literaturübersicht (nur Quellen von ganz zentraler Bedeutung)
1.5 Aufbau der Arbeit

2 Grundlagen oder 
2 Stand der Technik oder 
2 Literaturrecherche oder ... 

An dieser Stelle folgen die individuellen Abschnitte der Arbeit.
Beachten Sie dabei auch den generellen Aufbau wissenschaftlicher Arbeiten gemäß: IMRaD,
was folgende Dinge beschreiben musss: "Methode" (Versuch, Konstruktion, Berechnung, Simulation, ...), ("Anwendung der Methode"), "Ergebnisse", "Diskussion".
Weiter geht es mit der dann folgenden Abschnittsnummer, z.B. 6: 

6 Zusammenfassung und Ausblick
oder nur:
6 Zusammenfassung (wenn dort ein kurzer Ausblick enthalten ist)

Literaturverzeichnis

Anhang A - Titel
Anhang B - Titel

Table of Contents

List of Figures
List of Tables
List of Symbols
List of Abbreviations
Definitions

1 Introduction
1.1 Motivation
1.2 Title Terminology (only definitions of important words from the title)
1.3 Objectives or Aims and Scope or Research Question
1.4 Literature Review or Previous Research (only sources central to the research)
1.5 Structure of the Work or simply Structure 

2 Fundamentals or 
2 State of the Art or 
2 Literature Review or ... 

At this point the individual sections of the work follow.
Keep in mind the general structure of a scientific report (in engineering): IMRaD,
which should cover "Method" (Experiment, Construction/Design, Calculation, Simulation, ...), ("Application of the Method"), "Results", "Discussion".
Proceed with the section number in sequence, e.g. 6: 

6 Summary and Conclusions
7 Recommendations
or alternatively:
6 Summary 
7 Conclusions and Recommendations

List of References

Appendix A - Title
Appendix B - Title

 

Help on Title Terminology (Chapter 1.2 of Your Report)

You have to define each major word from your title. Some will be aeronautical terms, others may be general terms. Look into these online dictionaries to find a good definition.

Cambridge Dictionary
Merriam-Webster Dictionary
Encyclopaedia Britannica

Crocker, 2005: Dictionary of Aviation
EUROCONTROL ATM Lexicon
AGARD: Multilingual Aeronautical Dictionary (MAD)
    Go to "Part I" (English Definitions) or take the direct Link (PDF, 66 MB)

 

Setup of Equations in Word

We use the new Microsoft equation editor in Word. The older (much better) "Microsoft Equation Editor 3.0" is not available anymore. The new editor is a little tricky to use. Equations can be set in "Inline Mode" or in "Display Mode". As the name suggests, "Inline Mode" is intended for equation that appear as part of a line of text. Here it is important that the equation does not use up too much vertical space. Accordingly, the equation is formatted. E.g. variables in fractions are displayed in a smaller font to save space. This makes the equation hard to read. Usually we write equations separated from a paragraph. These equations must be set in the text in "Display Mode". Unfortunately, equations in "Display Mode" do not tolerate any other text around them (not even an equation number). Otherwise, Word switches the equation automatically back to "Inline Mode".

Setup of Equations in Word: Display Mode This problem is circumnavigated by setting up an invisible table first with one row and two columns. We write text with a width of 16 cm. Accordingly, the second column starts at 14.5 cm. This leaves enough space even for a longer equation number. The height of the content is centered in the table row. This can be set in "Table Tools, Layout" in Word. The equation is centered horizontally in the first column. Make use of the Style "Dipl-Formel-neu". The equation number is entered into the right-hand column. It is right-aligned. Make use of the Style "Dipl-Formel-Nr.".

When the cursor is in the equation, a little downward pointing arrow becomes visible on the right side of the equation. Clicking in the arrow opens a menu. If the menu shows "Change to Inline", the equation is formatted correctly in "Display Mode". Otherwise "Change to Display" has to be selected.

The new Microsoft equation editor allows only one font for the equations: Cambria Math. This differs from the font used for our reports, which is Times New Roman, 12 point. We have to live with this. Cambria Math, 12 point should be selected for the equation. All text entered (Latin or Greek) is interpreted as "variable" and set by default in "italics". Numbers are set by default to "regular". This is ok, but note, units (kg, m, s, ...) have to be set to "regular". Functions (sin, log, ln, ...) and special numbers (e, π, ...) have also to be set to "regular". My book (Chapter 7.6, page 74) explains more details. Normally, we will not use "bold" font in equations.

There are two options how to set equations in "Display Mode" into the text:

  1. The equation is positioned at the end of a paragraph that ends with a ".". Nothing more needs to be considered here.
  2. The equation is seen as part of a sentence. Such equations (even if they are set apart in "Display Mode") may end a sentence or part of the sentence with a "." or ",". We achieve this with three blank spaces to the right of the equation followed by "." or ",". Since the Word equations in "Display Mode" do not tolerate any character next to it, the trick is to set the three blank spaces and the sign to the right, but still inside the equation!
If this all sounds too theoretical, please see it done in the new Word template (Chapter 7.6 Equations, page 23) on the Book Homepage or look into this PDF:

*.pdf Setup_of_Equations_in_Word.pdf,     Size:  342K,     Last Modified:  12 September 2021.

 

Reference Management Software

HAW Hamburg Campus License:
http://www.citavi.com/haw-hamburg (click to register)!

Free:
https://mendeley.com

Just use perma.cc, because you need to archive most of your references anyway:
https://perma.cc

More to come ...

 

Archiving for Your List of References

item "Websites change, go away, and get taken down. When linked citations lead to broken, blank, altered, or even malicious pages, that’s called link rot." (Perma.cc) This must be avoided - especially in a text as official as a project or final thesis. One can therefore archive the resource and quote like this (shown in ISO 690 layout):

AIRBUS, 2002. Getting to Grips with Aircraft Performance. Blagnac, France. Available from: https://www.skybrary.aero/bookshelf/books/2263.pdf, Archived at: https://perma.cc/2KRG-2W9K.

item Formerly, students delivered every reference via CD-ROM or Download Link. It is now easier, if all online references (web pages, PDFs ...) are archived. In this way no references need to be delivered to me anymore. When no link to a free version of the document is found, the document must be uploaded to an online storage (i.e. dropbox.com). After all such documents are in that storage (e.g. in a ZIP-file), the link to the storage with all these documents has to be e-mailed to Prof. Scholz.

item Using Perma.cc. A relatively new and probably the best possibility to archive a web page, PDF, or even ZIP-file is with Perma.cc. You need to ask me (Prof. Scholz) to open an account for you. Perma.cc produces short URLs automatically. You can organize your archived links in your account to keep track of them. Everything is clearly arranged and easy to handle. You need to check if your archived file looks ok. Otherwise, you need to delete the file immediately, because after 24 hours the file gets permanent. Under "Record Details" you should write in the line "Title" a little more: Author, year, title. Copy the start of the abstract in the line "Description". Add "Notes" as it is beneficial. Record Details can be changed also later. In your List of References you can write e.g.: Archived at: https://perma.cc/3E9S-HGFC. Read all of the information at Perma.cc! It explains it all.

item If you archived something that is not used, delete such junk immediately (within 24 h), otherwise it stays permanently in the archive!.

item Archive as you go along in your literature review. In this way, you can use perma.cc as a substitute for a Reference Management Software.

item In very rare cases, Perma.cc may not be able to archive a certain resource properly. In this case you can delete the archived version and replace it by your own file of the resource (e.g. a PDF). More for historical reasons, I explain what other options would exist to archive if Perma.cc does not performe.

item Using the Internet Archive and bit.ly

  1. Save objects in the "WayBack Machine" with "Save Page Now"*. The "Internet Archive" / "WayBack Machine" is from 1996 and is by far the largest archiving initiative of its kind.
  2. Use bit.ly to shorten and manage the (very long) link from the WayBack Machine.
* Remark to the usage of the "WayBack Machine" and "Save Page Now": It is "only available for sites that allow crawlers" (as stated below the input window). In other words, saving an object does not work on some pages.

In order to keep track of your action, you should also open an account with the "WayBack Machine" and also with "Bitly". In this way, you keep track of your action, and chances to get confused with many archive objects and links are reduced. With an account in the "WayBack Machine" you can also archive web pages and all the links they point to in one go. Otherwise, you only archive the page in question, and all links from that page are dead (as with Perma.cc).

Example:
In text: (Hartmann 2018)
In List of References:
HARTMANN, Johannes; PFEIFFER, Till, 2018. NASA/DLR Design Challenge 2018 - Entwirf das Flugzeug der Zukunft. Available from: https://dlr.de/DesignChallenge, Archived at: http://bit.ly/2GLmTBs.

You see from this example, how important it is to archive references. This example reference (link) was gone within only a few months. Due to archiving, it is still available directly from this example List of References.

You need to use the Internet Archive (instead of perma.cc), if you need to archive a page with subpages. In this case you go to the "WayBack Machine" with "Save Page Now". You enter the link and you select "Save outlinks". This will save also all the pages linked to on your page (but not anymore the links on these pages). You will get a long link that you shorten with http://bit.ly. You need to check, if the Internet Archive really got all subpages you need. If this is not the case, you need to archive them separately. You need to do this immediately, so that these pages get associated with your archive of the main page. See examples of archived sets of pages (even with Excel-files for download): https://bit.ly/34xCPEP, https://bit.ly/3wL8M8S, and https://bit.ly/3c8H7Xo. Videos will not be archived.

item Using Archive.today. In case the Internet Archive has problems you can use https://archive.today. It does not (need to) consider robots.txt. Note, Archive.today does not archive PDFs adequately well. A nice feature: With Archive.today you are provided directly with short links for use in your List of References. Bookmarks cannot be managed in Archive.today, because it does not offer an account to users. Use any other bookmark service instead (e.g. Google Bookmarks) to keep track of your archiving activity. Archive.today started in 2012. It neither reveals an identity nor details of its finances. This makes the site less trustworthy.

item Other free archiving services on offer are presently https://webrecorder.io that allows you also to save to your own disk (like Perma.cc) and the cute little https://archive.st, which makes absolutely no claim about how long the service will run. A university initiative similar to Perma.cc is https://phaidra.org, but available only for participating universities.

item Another archiving service was WebCite. Unfortunately, it is not accepting archiving requests any more. The archival state/snapshots of websites that have been archived with WebCite in the past can still be accessed and cited. WebCite only rendered a simplified appearance of the webpage. Using Comb, you could archive the information behind the links on your page in one go. WebCite was launched already in 1997, but seems to lack funding today. Some pages on its site look a little outdated.

item Also this service has stopped: With time travel it was possible to find past versions of web pages, checking many archives at the same time. An old webpage was reconstructed from the information of several archiving services.

item Conclusion: When it comes to web archiving for sources in a List of References, the archive must be online (not on a hard drive) to allow all readers to access the archive. We observe several archiving services to falter and cease existance. Perma.cc was started in 2013, offers superb service, and is here first choice. The Internet Archive with the Wayback Machine is the oldest and by far the largest such archiving service. It even enables to crawl a given webpage to archive also all linked pages. Unfortunately, the long links make it necessary to apply an external URL shortener and handling gets a little more complicated.

 

Referencing / Quoting, Copyright, ISO 690

item ISO 690

The page " ISO 690" provides you with the basics, when it comes to quoting with this international standard ISO 690. ISO 690 gives some freedome of interpretation. We use this freedome to write references quite similar to the old DIN 1505.

Most references are taken today from the Internet. When specifying the link to the resource, a couple of things need to be observed:

Here are real examples to illustrate the above:

MEGSON, David, ORTIZ, Xavier, JOBST, Karl J., et al., 2016. A Comparison of Fresh and Used Aircraft Oil for the Identification of Toxic Substances Linked to Aerotoxic Syndrome. In: Chemosphere, vol. 158, pp. 116-123. Available from: https://doi.org/10.1016/j.chemosphere.2016.05.062.

CANNON, Frank, 2016. Aircraft Cabin Air Contamination and Aerotoxic Syndrome – a Review of the Evidence. In: Nanotechnology Perceptions, Collegium Basilea, vol. 12, no. 2, pp. 73-99. Available from: https://skybrary.aero/bookshelf/books/3594.pdf, Archived at: https://perma.cc/58DT-R2T6.

LIYASOVA, Mariya, LI, Bin, SCHOPFER, Lawrence M., et al., 2011. Exposure to Tri-O-Cresyl Phosphate Detected in Jet Airplane Passengers. In: Toxicology and Applied Pharmacology, vol. 256, no. 3, pp. 337-347. Available from: https://doi.org/10.1016/j.taap.2011.06.016, Open Access at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3205265.

BRANDANI, Stefano, 2012. Carbon Dioxide Capture from Air: A Simple Analysis. In: Energy & Environment, vol. 23, no. 2-3, pp. 319-328. Available from: https://doi.org/10.1260/0958-305X.23.2-3.319 (Closed Access)

Please write at the bottom of your List of References this single line:
All online resources have been accessed on yyyy-mm-dd or later.
Note: yyyy-mm-dd is the date (e.g. 2021-12-24) shortly before you finish your report, at which you checked the availability of all your sources (links) once again.

In the List of References in you report or thesis the formatting should be done with a new style now included into the template pin like this:

Dipl-Literatur:
Indent: Left: 0 cm, Hanging: 0,5 cm, Tab stops: 3,5 cm Based on: Dipl-Standard

You will type like this:

DUDEN, 2020a. Passagierflugzeug. Berlin, Germany.<return>
<tab>Available from:<tab>https://www.duden.de/rechtschreibung/Passagierflugzeug,<return>
<tab>Archived at:<tab>https://perma.cc/9RVZ-PLTW.<return>
<return>
DUDEN, 2020b. Analyse. Berlin, Germany.<return>
<tab>Available from:<tab>https://www.duden.de/rechtschreibung/Analyse,<return>
<tab>Archived at:<tab>https://perma.cc/TTD9-M8P3.<return>

After adding the links, the text looks like this:
Example of a List of References according to ISO 690
Links should be formatted in Word as hyperlinks. This will also generate hyperlinks in the PDF.

EnglishGermanPossible Remark *
Available from:Verfügbar unter:(Closed Access)
Open Access at:Open Access als: 
Archived at: Archiviert als:  
* If the only available link leads to a paywall, you should add after the link: (Closed Access). This is true for English and German. See the example above: Brandani 2012.

item Useful links:
Zitieren: Warum und wie?
Becoming an Author (Explains Copyright)

 

Scientific Writing in English

item Einige Studenten schreiben ihre Abschlussarbeit in englischer Sprache. Ausreichende Englischkenntnisse zur Bewältigung dieser Aufgabe sollten bereits vorhanden sein. Die Hinweise zum "wissenschaftlichen Schreibstil" gelten hier natürlich genauso.

UNSW: Thesis Writing for Engineering and Science Students
UNSW: Thesis Writing
UNSW: Writing Clearly

*.pdf Template for a Scientific Paper (I prepared this page for a journal. It contains my hints on scientific writing)

Carolyn Brimley Norris, PhD
University of Helsinki Language Services
Mitglied der European Association of Science Editors (EASE) bietet an:

*.pdf BrinleyNorris-2015_AcademicWrititing.pdf     Größe:  1.1M

*.pdf BrinleyNorris-2014_ConferencePresentation.pdf     Größe:  704K

STEVENS, 2007: Subtleties of Scientific Style [Scientific Writing Guide]
*.pdf Stevens-Subtleties_of_Scientific_Style.pdf    Größe:  1.0 M

Achten Sie auch bei englischen Texten insbesondere darauf, dass Sie Worte nutzen, mit denen Sätze und Satzteile verbunden werden - Transitional Words and Phrases:

*.pdf Transition.pdf     Größe:  326K

Auch die "englische Zeichensetzung" - Punctuation sollte beachtet werden:

*.pdf Punctuation.pdf     Größe:   68K

item Writing Lab der Purdue University
Dies hat mir sehr geholfen. Es gibt dort Hilfen speziell für ausländische Studenten, persönliche Hilfen ("If you'd like to send us a question please feel free to e-mail us at owl@cc.purdue.edu") und eine Sammlung von Handouts (ähnlich wie die Handouts oben).

item Eine große Hilfe ist, wenn vor der Abgabe der Arbeit ein Muttersprachler Ihren Text noch korrekturlesen kann.

item Grammar and Punctuation: Grammar Book, British Coucel: Grammar/Vocabulary.

item Wörterbuch: dict.leo.org, www.dictionary.com.

item Thesaurus: www.thesaurus.com.

 

Final Checks

Read the information already at the beginning of your project!

*.docx Final Checklist for Project Report, Bachelor Thesis, and Master Thesis,     Size:   42K,     Last Modified:  11 September 2021.
Produce a graphic file (e.g. JPG) with your signature or your initials. Use this to sign each entry in the Checklist. Convert to PDF and submit this file together with your project or thesis. Do not just type your name or initials, because I need your signature! Do not sign blindly. Sign only, if you can really comply. Ask, if in doubt.

*.html Language Editing Checklist - Grammar and Syntax (I prepared this page for a journal).

*.pdf James Cook University: Language Editing Checklist - Overall (Checking writing style).

 

Präsentation der Abschlussarbeit (Thesis Defense for German Students)

*.html Hinweise zur Präsentation der Abschlussarbeit.


STAND:  10 November 2021
AUTOR:  Prof. Dr. Scholz
IMPRESSUM (PDF)

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