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Summary of Mass-Related Content

on the Homepage of Prof. Scholz

 

Teaching

Chapter 10: Mass and Center of Gravity (24 pages) in the Lecture Notes "Aircraft Design"

See http://lecturenotes.aircraftdesign.org

Unterrichtsmaterial von Dipl.-Ing. Bernd Trahmer zum Thema "Masse und Schwerpunkt"

See http://fe.profscholz.de#Lehrbeauftragte

 

Presentations and Publications

Dieter Scholz: Understanding the Aircraft Mass Growth and Reduction Factor pin
European Workshop on Aircraft Design Education 2020
https://doi.org/10.5281/zenodo.4159259
http://presentations2020.aircraftdesign.org
http://hdl.handle.net/20.500.12738/10011

See also: Anatolii Kretov: Sensitivity Factors of Aircraft Mass for the Conceptual Design
European Workshop on Aircraft Design Education 2020
http://presentations2020.aircraftdesign.org

Dieter Scholz: Airbus A321 LR & XLR : Flugmechanik, Verbräuche, Betriebskosten, Umwelt. In airliners.de
https://doi.org/10.48441/4427.543

 

Projects and Final Theses

Work Ongoing

Andrea Adrada Martinez-Florez: Fuselage Tank Location Trade-Off for Passenger Aircraft Powered with Liquid Hydrogen
Task specified here: http://ArbeitenAngefangen.ProfScholz.de

 

Recently Finished

Houssein Mahfouz: Einfacher Flügelentwurf optimiert hinsichtlich Masse und Widerstand (Test: Masseschätzung mit Schneeballeffekt statt Flugzeugentwurfsiteration)
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:gbv:18302-aero2023-10-16.018 (Landing Page)

 

Work Done

See: http://library.profscholz.de and http://bibliothek.profscholz.de

Diego Fonseca: Direct Operating Costs, Fuel Consumption, and Layout of the Airbus A321LR, Bachelor Thesis, 09.12.21

Alfonso Lainez Muniz: The Cubic Wing Loading Parameter in Passenger Aircraft Preliminary Sizing, Master Thesis, 16.07.21

John Singh Cheema: The Mass Growth Factor - Snowball Effects in Aircraft Design, Project, 31.03.20

Arlind Pape: Analyse der neuen LTH-Methode zur Massenschätzung von Flugzeugbaugruppen, Projekt, 04.07.18

Jan Lehnert: Methoden zur Ermittlung des Betriebsleermassenanteils im Flugzeugentwurf, Projekt, 24.05.18 pin

Mihaela Florentina Nita: Contributions to Aircraft Preliminary Design and Optimization. München: Verlag Dr. Hut, 2013.
http://opera.ProfScholz.de
with:
2.2.8 Estimating Landing Gear Parameters [Length] and Mass

Roberto Segovia Garcia: Turboprop Aircraft Design Optimization - Tool Development, Master Thesis, 27.08.13 (unpublished)
with:
2.11 Analysis of Window Mass

Victor Julian Sanchez Barreda: Conceptual Design Optimization of a Strut Braced Wing Aircraft, Master Thesis, 12.07.13
with:
3.4.2 Center of Gravity
3.4.3 Folding Wing Technology (page 50 to 58; equations and evaluation of mass estimation of folding wings) pin

Jonne Bobis: Konzeptionelle Untersuchungen zu großen Türausschnitten in Passagierflugzeugen, Projekt, 10.07.10

Nicolas Detalle: CG-Travel of Passenger Aircraft, Project, 26.02.10

Martin Oehlke: Auswirkungen eines Wasserstoffantriebs auf Aerodynamik und Massemodell eines Turboprop-Verkehrsflugzeugs, Projekt, 26.06.09

Thomas Dyszluk: Die Nutzlast ziviler Transportflugzeuge, Projekt, 19.11.07

Andre Freitag: Statistik zu einer Class 1 Masseprognose, Projekt 08.03.06

Eurico J. Fernandes da Moura: Vergleich verschiedener Verfahren zur Masseprognose von Flugzeugbaugruppen im frühen Flugzeugentwurf (Rumpf, Triebwerksgondel, Triebwerk, Bug- und Hauptfahrwerk, Flugzeugsysteme), Diplomarbeit, 13.02.01

Eurico J. Fernandes da Moura: Vergleich verschiedener Verfahren zur Masseprognose von Flugzeugbaugruppen im frühen Flugzeugentwurf, Flügel, Leitwerk, Einsatzausrüstung, Theoretische Arbeit (Projekt), 08.01.00

Axel Siewert: Bewertung von Rumpfquerschnitten großer Passagierflugzeuge, Diplomarbeit, 14.01.00 (Mass Estimation of A3XX = A380)

 

Mass & CG as Part of Aircraft Design

PreSTo-Classic (Aircraft Preliminary Sizing)
http://purl.org/AircraftDesign ("Excercise: Your Action!" within the table)
oder
http://fe.profscholz.de#Berechnungsschema

Simple Aircraft Sizing - SAS (Aircraft Optimization made easy - Simplified OPerA)
http://sas.ProfScholz.de

OPerA (Aircraft Optimization of Passenger Jet Aircraft) - PhD Programme
http://opera.ProfScholz.de (Software not published)

PrOPerA (Aircraft Optimization of Propeller Passenger Aircraft) - part of PhD Programme
http://airport2030.ProfScholz.de (Software not published)


LAST MODIFIED:  06 November 2023
AUTHOR:  Prof. Dr. Scholz
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