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Angeboten: Projekte, Bachelor- und Masterarbeiten

Arbeiten am Department Fahrzeugtechnik und Flugzeugbau, Prüfer: Prof. Scholz

Some tasks below are written in German and others in English. Of course every task can be done in either language. I did not go through the trouble of writing everything in both languages. German students can understand both and can decide in which language they want to work and write. International students, please ask me for a translation if a task described in German seems interesting for you.

 

Bachelorarbeit bei mir - wie geht das rechtlich?

Fachspezifische Prüfungs- und Studienordnung der Bachelorstudiengänge Fahrzeugbau und Flugzeugbau der Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg (University of Applied Sciences) vom 11. Juni 2015

§ 4 Vorpraxis und praxisbezogene Studienanteile (Zu § 6 APSO-INGI)
(2) In den Studiengängen Fahrzeugbau und Flugzeugbau ist ein von der Hochschule gelenktes industrielles Projekt bestehend aus Praxisphase und Bachelorarbeit von insgesamt 22 Wochen Dauer !!!=5,5 Monate!!! ... im siebten Semester durchzuführen. Das industrielle Projekt ist vorzugsweise im industriellen Berufsfeld des Fahrzeugbau- oder Flugzeugbauingenieurs durchzuführen.

§ 7 Praxisphase und Bachelorarbeit (Zu § 15 APSO-INGI)
(4) Die Bearbeitungsdauer der Bachelorarbeit beträgt drei Monate.
(6) Entscheiden sich die Studierenden, die Praxisphase und die Bachelorarbeit in mehreren Einrichtungen oder Betrieben durchzuführen (!!! die BACHELORARBEIT AN DER HAW HAMBURG bei mir !!!), kann dieses in Praxisphase (15 CP) und Bachelorarbeit mit Kolloquium (15 CP) (!!! also BACHELORARBEIT bei mir !!!) getrennt werden. Die Trennung ist bei dem jeweiligen Praktikumsbeauftragten für das industrielle Projekt zu beantragen (!!! DAS GEHT SCHRIFTLICH FORMLOS OHNE SCHWIERIGKEITEN !!!). In diesem Fall beträgt die getrennt von der Bachelorarbeit ablaufende Praxisphase (nur noch) zwei Monate (!!!) ..., die Bearbeitungsdauer der Bachelorarbeit bleibt unverändert. (!!! Sie sparen dabei sogar noch 2 Wochen !!!)

 

Gibt es auch etwas einfacherere/schnellere Projekte?

easy-going
I have been approached by students saying they want to get their credit for a project (or thesis) with as little work as possible. Other professors would be offering projects requiring very little work. In order to compete also in this race for lowest effort, I offer "Easy-Going-Projects". Time for the investigation is very limited, however, I can not compromise on writing style. Students will have to deliver a report written to scientific standards with proper references. "Easy-Going-Projects" can also be team projects. In this case, the limited work is even shared in the group. In any case, the report will look ok, but for the individual their is very little work due to limited scale of the task.

 

Vorgehen bei der Aufnahme eines Projektes

Ich muss leider feststellen, dass ich von Studenten wegen einer Arbeit angesprochen werde, ich Themen reserviere, es dann aber irgendwie nicht oder nur sehr verzögert zu einer Eintragung in Helios kommt.

Ich lege daher dieses Verfahren fest:

Wir werden uns einig und sie melden sich in Helios an:
  • 3900 Projekt/Schwerp.Entwurf (Bachelor)
  • 900 Projekt im Flugzeugbau (Master, PO 2010)
  • 16031 Projekt im Master (Master, PO 2015)
Parallel oder danach gewähren Sie mir noch schriftlich das Recht, Ihre Arbeit gegebenenfalls (wenn diese dafür gut genug ist) bei mir im Internet zugänglich zu machen. Siehe dazu: http://Bibliothek.ProfScholz.de.

Die Bearbeitungszeit für eine Projektarbeit beträgt 6 Monate. Insbesondere, wenn Sie Ihre Arbeit schon vor dem Beginn der eigentlichen produktiven Tätigkeit anmelden, kann ich gegen Ende großzügig eine Verlängerung der Abgabefrist geben.

Erst nach Anmeldung in Helios besprechen wir die tiefergehenden fachlichen Details Ihres Themas.

 

link Im Projekt PreSTo (Preliminary Sizing Tool) vergebe ich regelmäßg Projekte, Bachelor- oder Masterarbeiten.
Sprechen Sie mich an: e-mail  Prof. Scholz

link Im Projekt SAS (Simple Aircraft Sizing) vergebe ich regelmäßg Projekte, Bachelor- oder Masterarbeiten.
Sprechen Sie mich an: e-mail  Prof. Scholz

Thema Typ der Arbeit Aufgabenstellung Status
Angebote noch verfügbar / Available Offers
Viability of Hybrid Electric Propulsion for Passenger Aircraft

Realisierbarkeit hybrid-elektrischer Antriebe für Passagierflugzeuge

Project or Thesis Passagierflugzeuge mit Reichweiten, wie wir sie heute kennen, werden rein elekrisch mit Batteriespeichern wohl nie zur Anwendung kommen. Anders könnte es in der Zukunft aber sein, wenn die Energie in effizienten Kraftstoffen an Bord gespeichert wird, die dann vor Ort mit Generatoren in Strom für Elektromotoren gewandelt wird.

Electric propulsion will only have a chance for passenger aircraft, if energy is stored on board efficiently in fuel with high energy density which is converted in generators into current for the electric motors. Read here, find out more and discuss in you project or thesis:

https://www.welt.de/wirtschaft/article154115221/Diese-Super-Allianz-will-die-Aera-des-E-Jets-einlaeuten.html
https://www.uni-stuttgart.de/hkom/publikationen/themenheft/09/voit.pdf
http://elib.dlr.de/78726/1/MP-AVT-209-09.pdf
ftp://161.24.15.247/Gil/WEEA2013/DLR%20-%20Hepperle%20-%20Electric%20Flight.pdf
https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20140011913.pdf

Follow this analysis for GA and do the same for aircraft with more than 100 seats and especially with minimum "medium range":
http://www.fzt.haw-hamburg.de/pers/Scholz/skriptFEs/Geiss-2017_Hybrid-Electric_GA_Aircraft_CEAS_Aeronaut_J.pdf
User: student, PW:?

available
Debunking Aeronautical Engineering Myths

Mythen des Flugzeugbaus entlarvt

Project A fuel cell produces electricity with higher efficiency than a generator connected to the aircraft engine. Aircraft fly high to save on drag. SFC (Thrust Specific Fuel Consumption) is constant in a first order evaluation. Winglets improve wings. Wave drag is difficult to calculate. The drag coefficient starts to increases at Mach numbers beyond normal cruise speed. Aircraft should fly at their optimum speed which is quite high. An aircraft uses more fuel when it flies lower. Low Cost Airlines are the cause for additional fuel consumption and pollution. We have to reduce CO2 to save the world. The aviation industry does the utmost to save the environment. --- Is it all true? Reserved
Verifying a Simple Method for Mental Arithmetic Converting CAS to TAS

Überprüfung einer einfachen Kopfrechenmethode zur Umrechnung von CAS in TAS

Project
easy-going
The method is used by pilots flying faster aircraft. The simple method is explained here
http://www.fzt.haw-hamburg.de/pers/Scholz/materialFM1/1-19.JPG (unten)
The correct calculation is shown here to work well (as far as this one example is concerned):
http://www.fzt.haw-hamburg.de/pers/Scholz/materialFM1/1-20.JPG
Prove with varying input parameters and/or with some kind of prove that the method has general validity.
Reserved
Software Testing: Rapid Air System Concept Exploration (RASCE) Project or Thesis RASCE is an Excel-based aircraft design tool which is offered as "Complimentary Program" to OpenVSP (www.openvsp.org). RASCE comes in four versions. We are most interested in the turbofan design tool. Check out the tool and redesign a selected aircraft. Compare with the aircraft design tools used in my lecture (http://fe.ProfScholz.de) and research group (software will be provided). You could even compare with ADAS (see task below). What can we learn or add from RASCE?
Links:
http://www.openvsp.org/wiki/doku.php?id=rasce
http://www.openvsp.org/wiki/lib/exe/fetch.php?media=rasce:f2009.rasce_overview.pdf
RASCE for Turbofan Aircraft:
http://www.openvsp.org/wiki/lib/exe/fetch.php?media=rasce:rasce.tbfan.2009.xls
available
Software Testing: VSPAero Project or Thesis VSPAero is based on linear potential flow theory and represents thickness via panels on the surface to a limited extend. Results, however, are very much like those from vortex lattice methods as known from e.g. AVL or Tornado. Check out the tool and calculate the aerodynamic characteristics of a selected aircraft. Compare with Tornado (http://tornado.redhammer.se). Links:
http://www.openvsp.org/wiki/doku.php?id=vspaerotutorial
http://www.openvsp.org/wiki/doku.php?id=vspaeromodeling
https://groups.google.com/forum/#!topic/openvsp/9UP6htxR6YI
VSPAero is integrated into OpenVSP and is included in the download:
http://openvsp.org/download.php
available
The Fuel Consumption of Extreme Long and Short Flights Project The average fuel consumption expressed in kg/100 km is relatively high for very long flights, but also for very short flights. Plotting the fuel consumption of the aircraft versus flight distance we expect to get a typical "bath tub curve". Plotting the fuel consumption per passenger versus flight distance has to take the number of passengers on board into account which is decreasing with increasing range. Input to these calculations requires knowledge of the aircraft's mass, aerodynamics and specific fuel consumption of the engines. Since not all of this is in the public domain, methods have to be found how to extract the data from published payload range diagrams. available
Optimum Aspect Ratio for a Blended Wing Body (BWB) Aircraft Project BWBs benefit from a low S_wet/S_W but suffer from a generally low aspect ratio. So, why not increasing the aspect ratio of BWBs to have both and enjoy a high (L/D)max? Preliminary aero and structure estimates should give an answer. available
Aerodynamics of the Maple Seed

 

Die Aerodynamik des Ahronsamens

Depending on depth: Project or Thesis A maple seed spins about itself and falls gently down to earth. How much slower is this than free fall? What are the aerodynamics to calculate the answer to this questions?

My initial review on the Internet showed:
David Lentik from Wageningen University, Netherlands
http://www.caltech.edu/news/maple-seeds-and-animals-exploit-same-trick-fly-1540
http://science.sciencemag.org/content/324/5933/1438
http://authors.library.caltech.edu/14781/2/Lentink2009p4415Science_supp.pdf

I am not convinced. It is not the answer to my question. Maybe better along this line:
https://de.wikipedia.org/wiki/Ahorne#Fr.C3.BCchte_und_Samen / https://en.wikipedia.org/wiki/Maple
http://goo.gl/AXA01K
https://de.wikipedia.org/wiki/Autorotation / https://en.wikipedia.org/wiki/Autorotation
https://de.wikipedia.org/wiki/Tragschrauber / https://en.wikipedia.org/wiki/Autogyro

We can make it very simple at first and we will get a quick answer. Later we can follow this path:
https://en.wikipedia.org/wiki/Blade_element_theory
https://en.wikipedia.org/wiki/Blade_element_momentum_theory

available
Analytical Balanced Field Length Estimation Thesis Calculation of the balanced field length (BFL) traditionally involves a numerical calculation, where the various forces are evaluated as a function of speed, using a step-wise integration and an estimate for V1. The process is iterated with different values for the engine failure speed until the accelerate-stop and accelerate-go distances are equal. Are there simple analytical methods to estimate BFL? (See: Thesis Ehrig, SAE-Paper or Raymer) available
Ausgewählte statistische Betrachtungen im Flugzeugentwurf Project
easy-going
Wir untersuchen bei Passagierflugzeugen: Superkritische Profile: Wölbung und Dickenrücklage. Flügel: (t/c)_t/(t/c)_r, i_W. Rumpf: n_R/n_SA, n_seats_Standard/n_seats_HighDensity. Dimensionierung: m_F,res/m_OE > 7%? Reifen: w/d ... You will only get assigned a selection of these parameters! available
Die Genauigkeit einer vereinfachte Berechnung der Steigzeit von Flugzeugen Project
easy-going
Eine vereinfachte Berechnung der Steigzeit ergibt sich, wenn man eine lineare Abnahme der Steiggeschwindigkeit mit der Höhe annimmt. Wie verläuft die Abnahme der Steiggeschwindigkeit über der Höhe wirklich? Wie groß sind die Abweichungen gegenüber einer genaueren Rechnung? Grundlagen findet man in meiner Vorlesung "Flugmechanik" (Tafelbilder versus Skript). available
Evaluation of the Aircraft Design and Analysis Software (ADAS) Project ADAS is an Excel-based tool written at the University of Naples. Try out the program and write about your experience with it. Here in the 2011 EWADE Presentation you can get a first idea of what it is all about. available
Reservierte Angebote / Reserved Offers
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Arbeiten in Kooperation mit Firmen

Sprechen Sie mich an: e-mail  Prof. Scholz
Thema Firma Typ der Arbeit Aufgabenstellung
Ein interessantes Thema aus dem Bereich der Flugzeugsysteme (nicht im Internet zu benennen, sprechen Sie mich an!) Airbus Masterarbeit auf Nachfrage
Investigation of Flight Control Law Tuning for Loads Optimization and Integration into the Loads Calculation Process Airbus Internship, Bachelor Thesis, Master Thesis *.pdf

 

Arbeiten an Hochschulen im Ausland

Sprechen Sie mich an: e-mail  Prof. Scholz
Hochschule Typ der Arbeit Bemerkung
University of Limerick
Department of Mechanical, Aeronautical and Biomedical Engineering
Projekt, Bachelor- oder Masterarbeit I.d.R. persönliche Betreuung der Arbeit durch Dr. Trevor Young
Wichita State University
Department of Aerospace Engineering
Projekt, Bachelor- oder Masterarbeit I.d.R. persönliche Betreuung der Arbeit durch Prof. Dr. Roy Myose

 

Weitere nützliche Links

www.die-bachelorarbeit.de
www.die-masterarbeit.de

 


STAND:  24.05.2017
AUTOR:  Prof. Dr. Scholz
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