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Angeboten: Projekte, Bachelor- und Masterarbeiten

Arbeiten am Department Fahrzeugtechnik und Flugzeugbau, Prüfer: Prof. Scholz

Some tasks below are written in German while others are written in English. Of course every task can be done in either language. I did not go through the trouble of writing everything in both languages. German students can understand both and can decide in which language they want to work and write. International students, please ask me for a translation if a task described in German seems interesting for you (or get started by using an online translator).

 

Bachelorarbeit bei mir - wie geht das rechtlich?

Fachspezifische Prüfungs- und Studienordnung der Bachelorstudiengänge Fahrzeugbau und Flugzeugbau der Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg (University of Applied Sciences) vom 11. Juni 2015

§ 4 Vorpraxis und praxisbezogene Studienanteile (Zu § 6 APSO-INGI)
(2) In den Studiengängen Fahrzeugbau und Flugzeugbau ist ein von der Hochschule gelenktes industrielles Projekt bestehend aus Praxisphase und Bachelorarbeit von insgesamt 22 Wochen Dauer [!!!=5,5 Monate!!!] ... im siebten Semester durchzuführen. Das industrielle Projekt ist vorzugsweise im industriellen Berufsfeld des Fahrzeugbau- oder Flugzeugbauingenieurs durchzuführen.

§ 7 Praxisphase und Bachelorarbeit (Zu § 15 APSO-INGI)
(4) Die Bearbeitungsdauer der Bachelorarbeit beträgt drei Monate.
(6) Entscheiden sich die Studierenden, die Praxisphase und die Bachelorarbeit in mehreren Einrichtungen oder Betrieben durchzuführen [!!! die BACHELORARBEIT AN DER HAW HAMBURG bei mir !!!], kann dieses in Praxisphase (15 CP) und Bachelorarbeit mit Kolloquium (15 CP) [!!! also BACHELORARBEIT bei mir !!!] getrennt werden. Die Trennung ist bei dem jeweiligen Praktikumsbeauftragten für das industrielle Projekt zu beantragen [!!! DAS GEHT SCHRIFTLICH FORMLOS OHNE SCHWIERIGKEITEN !!!]. In diesem Fall beträgt die getrennt von der Bachelorarbeit ablaufende Praxisphase [nur noch] zwei Monate [!!!] ..., die Bearbeitungsdauer der Bachelorarbeit bleibt unverändert. [!!! Sie sparen dabei sogar noch 2 Wochen !!!]

 

Gibt es auch etwas einfacherere/schnellere Projekte?

easy-going
I have been approached by students saying they want to get their credit for a project (or thesis) with as little work as possible. Other professors would be offering projects requiring very little work. In order to compete also in this race for lowest effort, I offer "Easy-Going-Projects". Time for the investigation is very limited, however, I can not compromise on writing style. Students will have to deliver a report written to scientific standards with proper references. "Easy-Going-Projects" can also be team projects. In this case, the limited work is even shared in the group. In any case, the report will look ok, but for the individual their is very little work due to limited scale of the task.

 

Vorgehen bei der Aufnahme eines Projektes

Ich muss leider feststellen, dass ich von Studenten wegen einer Arbeit angesprochen werde, ich Themen reserviere, es dann aber irgendwie nicht oder nur sehr verzögert zu einer Eintragung in Helios kommt.

Ich lege daher dieses Verfahren fest:

1.) Sie melden sich in Helios an:
  • 3900 Projekt/Schwerp.Entwurf (Bachelor)
  • 900 Projekt im Flugzeugbau (Master, PO 2010)
  • 16031 Projekt im Master (Master, PO 2015)
2.) Parallel gewähren Sie mir noch schriftlich das Recht, Ihre Arbeit gegebenenfalls (wenn diese dafür gut genug ist) bei mir im Internet zugänglich zu machen. Siehe dazu: http://Bibliothek.ProfScholz.de.

Erst nach 1.) und 2.) besprechen wir die tiefergehenden fachlichen Details Ihres Themas.

Die Bearbeitungszeit für eine Projektarbeit beträgt 6 Monate. Bitte teilen Sie sich Ihre Arbeitszeit entsprechend ein. Man kann auch durchfallen, weil die Abgabefrist nicht eingehalten wird. Sie können bei mir formlos einen Antrag auf Fristverlängerung stellen. Das muss aber spätestens zwei Wochen vor Fristablauf geschehen. Sie werden von mir an dieses Datum nicht erinnert, sondern müssen selbst die Seite http://ArbeitenBegonnen.ProfScholz.de beachten. Bei einer möglicherweise unrichtigen Darstellung auf der Seite, sollten Sie rechtzeitig um Korrektur bitten, damit wir eine übereinstimmende Sichtweise auf Ihre Arbeit herstellen.

Studierende haben meine Geduld beim Thema "Abgabefrist" in der Vergangenheit überstrapaziert. Es ist bedauerlich, wenn einzelne Studierende das lockere Arbeitsklima beeinträchtigen, weil meine Gutmütigkeit ausgenutzt wird. Das ändert dann leider auch die Arbeitsbedingungen anderer Studierender, die mit Eifer bei der Sache sind.

 

link Im Projekt PreSTo (Preliminary Sizing Tool) vergebe ich regelmäßg Projekte, Bachelor- oder Masterarbeiten.
Sprechen Sie mich an: e-mail  Prof. Scholz

link Im Projekt SAS (Simple Aircraft Sizing) vergebe ich regelmäßg Projekte, Bachelor- oder Masterarbeiten.
Sprechen Sie mich an: e-mail  Prof. Scholz

Thema Typ der Arbeit Aufgabenstellung Status
Basic Comparison of Three Aircraft Concepts: Classic Jet Propulsion, Hybrid Electric Propulsion, Hybrid Hydraulic Propulsion Bachelor thesis in combination with an internship (Praktikum!) bei Bosch Rexroth (auch mit Arbeitsplatz in Hamburg) Mit elektrischem Fliegen kann man nicht die erforderlichen Reichweiten schaffen. Daher geht es um "hybrides Fliegen". Unter hybriden Flugzeugkonzepten versteht man Flugzeuge mit einem Antriebsystem, bei dem eine Gasturbine elektrische (oder alternativ hydraulische) Energie erzeugt, die dann in Elektromotoren (oder alternativ Hydraulikmotoren) Propeller antreiben, die auch sehr verteilt und/oder an ungewöhnlichen Positionen des Flugzeugs platziert sein können. Eine Zwischenspeicherung der Energie kann dabei Vorteile bringen. Durch die Trennung von Energieerzeugung und Schuberzeugung sollen sich Vorteile beim Gesamtsystem einstellen. Im Flugzeugbau wurde gerade einmal begonnen zum Thema "Hybrid Electric Propulsion". Es ist jedoch nicht ausgeschlossen, dass "Hybrid Hydraulic Propulsion" durch die hohen Energiedichten hydraulischer Komponenten Vorteile bietet. available
Aircraft Recycling - A Literature Review Project RIBEIRO (2015) sees a "deficiency of knowledge and lack of total management for the aircraft life cycle from cradle to grave. Therefore, developing a conceptual framework for managing the end-of-life aircraft process is essential to achieving true sustainability". Today aircraft like the B787 and A350 are built with a higher percentage of CFRP and a lower percentage of metal. This saves weight and fuel, but causes problems at the end-of-life when disposal of carbon fibre components has to be managed. Start your review here http://doi.org/10.1016/j.procir.2014.07.048 und consider the Life Cycle Assessment as explained here: https://d-nb.info/1133261876/34 reserviert
Case Studies in Aircraft Design Project or Thesis Over the years many existing aircraft have been investigated in the aircraft design lecture, its related examinations and projects. These aircraft have been redesigned with the method and spread sheet which is part of the lecture. Recently, a new spread sheet as been developed to reverse engineer passenger jets in order to find their classified design parameters. This new tool can be used to facilitate the task. The case studies of this thesis will look at selected characteristic old and new passenger aircraft. The thesis goes beyond the large passenger aircraft and business aircraft which are the focus of the lecture. Propeller driven aircraft (including those with CS-23 certification) are also included as well as novel configurations. The thesis will systematically collect the parameters of these selected aircraft, redesign the aircraft, and will present and discuss the individual design results. A focus of this thesis is on the discussion of the gained understanding coming from the "bird's eye view" of the investigation over a diversity of passenger aircraft concepts. reserviert
Debunking Aeronautical Engineering Myths

Mythen des Flugzeugbaus entlarvt

Project A fuel cell produces electricity with higher efficiency than a generator connected to the aircraft engine. Aircraft fly high to save on drag. SFC (Thrust Specific Fuel Consumption) is constant in a first order evaluation. Winglets improve wings. Wave drag is difficult to calculate. The drag coefficient starts to increases at Mach numbers beyond normal cruise speed. Aircraft should fly at their optimum speed which is quite high. An aircraft uses more fuel when it flies lower. Low Cost Airlines are the cause for additional fuel consumption and pollution. We have to reduce CO2 to save the world. The aviation industry does the utmost to save the environment. --- Is it all true? available
Verifying a Simple Method for Mental Arithmetic Converting CAS to TAS

Überprüfung einer einfachen Kopfrechenmethode zur Umrechnung von CAS in TAS

Project
easy-going
The method is used by pilots flying faster aircraft. The simple method is explained here
http://www.fzt.haw-hamburg.de/pers/Scholz/materialFM1/1-19.JPG (unten)
The correct calculation is shown here to work well (as far as this one example is concerned):
http://www.fzt.haw-hamburg.de/pers/Scholz/materialFM1/1-20.JPG
Prove with varying input parameters and/or with some kind of mathematic / flight mechanic prove that the method has general validity.
available
Analysis of Data from FlightRadar24.com for Aircraft Design and Performance Project Based on FlightRadar24 Data Services (example: A350 from Vienna to Taipei), flight data should be analysed to learn about (e.g.) cruise speed (TAS) and flight altitude, step climbs, initial cruise altitude, taxi time, holding time with altitude and speed, ... Comparison of aircraft, ... reserved
Aerodynamics of the Maple Seed

 

Die Aerodynamik des Ahronsamens

Depending on depth: Project or Thesis A maple seed spins about itself and falls gently down to earth. How much slower is this than free fall? What are the aerodynamics to calculate the answer to this questions?

My initial review on the Internet showed:
David Lentik from Wageningen University, Netherlands
http://www.caltech.edu/news/maple-seeds-and-animals-exploit-same-trick-fly-1540
http://science.sciencemag.org/content/324/5933/1438
http://authors.library.caltech.edu/14781/2/Lentink2009p4415Science_supp.pdf

I am not convinced. It is not the answer to my question. Maybe better along this line:
https://de.wikipedia.org/wiki/Ahorne#Fr.C3.BCchte_und_Samen / https://en.wikipedia.org/wiki/Maple
http://goo.gl/AXA01K
https://de.wikipedia.org/wiki/Autorotation / https://en.wikipedia.org/wiki/Autorotation
https://de.wikipedia.org/wiki/Tragschrauber / https://en.wikipedia.org/wiki/Autogyro

We can make it very simple at first and we will get a quick answer. Later we can follow this path:
https://en.wikipedia.org/wiki/Blade_element_theory
https://en.wikipedia.org/wiki/Blade_element_momentum_theory

available
Software Testing: VSPAero Project or Thesis VSPAero is based on linear potential flow theory and represents thickness via panels on the surface to a limited extend. Results, however, are very much like those from vortex lattice methods as known from e.g. AVL or Tornado. Check out the tool and calculate the aerodynamic characteristics of a selected aircraft. Compare with Tornado (http://tornado.redhammer.se). Links:
http://www.openvsp.org/wiki/doku.php?id=vspaerotutorial
http://www.openvsp.org/wiki/doku.php?id=vspaeromodeling
https://groups.google.com/forum/#!topic/openvsp/9UP6htxR6YI
VSPAero is integrated into OpenVSP and is included in the download:
http://openvsp.org/download.php
available
Software Testing: Rapid Air System Concept Exploration (RASCE) Project or Thesis RASCE is an Excel-based aircraft design tool which is offered as "Complimentary Program" to OpenVSP (www.openvsp.org). RASCE comes in four versions. We are most interested in the turbofan design tool. Check out the tool and redesign a selected aircraft. Compare with the aircraft design tools used in my lecture (http://fe.ProfScholz.de) and research group (software will be provided). You could even compare with ADAS (see task below). What can we learn or add from RASCE?
Links:
http://www.openvsp.org/wiki/doku.php?id=rasce
http://www.openvsp.org/wiki/lib/exe/fetch.php?media=rasce:f2009.rasce_overview.pdf
RASCE for Turbofan Aircraft:
http://www.openvsp.org/wiki/lib/exe/fetch.php?media=rasce:rasce.tbfan.2009.xls
available
Evaluation of the Aircraft Design and Analysis Software (ADAS) Project ADAS is an Excel-based tool written at the University of Naples. Try out the program and write about your experience with it. Here in the 2011 EWADE Presentation you can get a first idea of what it is all about. available

 

Arbeiten in Kooperation mit Firmen

Sprechen Sie mich an: e-mail  Prof. Scholz
Thema Firma Typ der Arbeit Aufgabenstellung
Ein interessantes Thema aus dem Bereich der Flugzeugsysteme (nicht im Internet zu benennen, sprechen Sie mich an!) Airbus Masterarbeit auf Nachfrage

 

Arbeiten an Hochschulen im Ausland

Sprechen Sie mich an: e-mail  Prof. Scholz
Hochschule Typ der Arbeit Bemerkung
University of Limerick
Department of Mechanical, Aeronautical and Biomedical Engineering
Projekt, Bachelor- oder Masterarbeit I.d.R. persönliche Betreuung der Arbeit durch Dr. Trevor Young
Wichita State University
Department of Aerospace Engineering
Projekt, Bachelor- oder Masterarbeit I.d.R. persönliche Betreuung der Arbeit durch Prof. Dr. Roy Myose

 

Weitere nützliche Links

www.die-bachelorarbeit.de
www.die-masterarbeit.de

 


STAND:  22.06.2018
AUTOR:  Prof. Dr. Scholz
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